Незалежність адвокатури – вимога європейської спільноти – В.о. Голови Ради адвокатів Чернігівської області Володимир Тасун
Яка роль держави у координації діяльності системи БПД?
На мою думку, незалежність адвокатури – це організація і функціонування адвокатських утворень, а також професійна діяльність адвоката, які не є пов’язаними з думками, рішеннями чи діями органів і посадових осіб, що не входять в систему адвокатури.
У Загальному кодексі правил для адвокатів держав Європейського Співтовариства наголошується на незалежності адвоката. Під нею розуміється недопустимість підпорядкування адвоката будь-кому при виконанні своїх професійних доручень, впливу третіх осіб. Незалежність адвокатів при виконанні своїх функцій полягає, насамперед, у незалежності адвокатури від органів виконавчої та судової влади, а також об’єднань громадян.
На жаль, в Україні склалася ситуація, за якої держава через координаційні центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги фактично контролює процес залучення того чи іншого адвоката до участі у справі, встановлює механізми звітності щодо обсягу та результативності наданих послуг. При цьому, розподіл справ між адвокатами є нерівним і непрозорим. Крім того, є абсолютно очевидним, що в багатьох випадках безоплатна правова допомога надається тим особам, які обмежились лише заявою про бажання скористатись такою допомогою. Тобто, прокурори, слідчі та судді не перевіряють, чи входить особа до кола осіб, які мають право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги згідно закону.
Отже, має місце зарегульований вплив на адвокатів з боку держави, що за своєю сутністю і є прямим посяганням на незалежність адвокатури України.
Чи вважаєте Ви ефективною систему БПД на прикладі Вашого регіону?
Висловлюючи свою позицію стосовно того, чи є ефективною система БПД у Чернігівському регіоні, виходячи з відгуків колег та осіб, які звертались за безоплатною правовою допомогою, можу стверджувати, що нерідко така допомога надається формально, без поглибленого вивчення матеріалів справи у обсязі, що передбачений ст. 221 КПК України, без з’ясування тих чи інших обставин шляхом очного змістовного спілкування з клієнтом тощо.
Яким ви бачите подальший розвиток Національної асоціації адвокатів України? Яким напрямкам роботи слід приділяти більше уваги та розвивати?
Що ж стосується мого бачення подальшого розвитку НААУ, то в цьому відношенні слід, зокрема, орієнтуватись на інтеграцію української адвокатської спільноти у світову адвокатську спільноту.
Торкаючись питання напрямків діяльності НААУ, яким належить більше приділяти уваги, пропонував би організовувати заходи щодо міжрегіонального обміну досвідом в плані практичної реалізації завдань адвокатського самоврядування.