В Україні поетапно запроваджуватимуть Єдину державну електронну систему е-нотаріату
Кабінет Міністрів погодився з пропозицією Міністерства юстиції стосовно реалізації експериментального проекту щодо поетапного запровадження Єдиної державної електронної системи е-нотаріату до 31 грудня 2023 року.
Відповідна урядова постанова від 29 грудня 2021 року № 1444 набрала чинності 13 січня 2022 року.
Установлено, що внесення нотаріусом документів, на підставі яких вчинялася нотаріальна дія, нотаріальних документів шляхом завантаження сканованих копій з накладенням кваліфікованого електронного підпису здійснюється з моменту введення в дію Електронного нотаріального архіву.
Зазначеною постановою затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо поетапного запровадження Єдиної державної електронної системи е-нотаріату.
Завданнями експериментального проекту є створення та впровадження в експлуатацію Єдиної державної електронної системи е-нотаріату з метою автоматизації нотаріальної діяльності.
Експериментальний проект реалізується трьома етапами, що передбачають:
перший – створення оновлених електронних реєстрів (Спадкового реєстру, Єдиного реєстру довіреностей, Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів), створення і впровадження електронного робочого місця нотаріуса, Електронного реєстру нотаріальних дій;
другий – модернізацію Єдиного реєстру нотаріусів, створення та впровадження Електронного нотаріального архіву, модернізацію електронного робочого місця нотаріуса, Електронного реєстру нотаріальних дій;
третій – створення та впровадження електронного кабінету клієнта, введення в промислову експлуатацію Системи е-нотаріату.
Учасниками експериментального проекту є Мін’юст, державне підприємство, що належить до сфери управління Мін’юсту, функціональний адміністратор, державні нотаріальні контори, державні нотаріальні архіви, приватні нотаріуси. У реалізації експериментального проекту можуть брати участь органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Система е-нотаріату включає:
-
електронне робоче місце нотаріуса;
-
електронний кабінет клієнта;
-
Електронний нотаріальний архів;
-
Електронний реєстр нотаріальних дій;
-
Єдиний реєстр довіреностей;
-
Єдиний реєстр нотаріусів;
-
Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів;
-
Спадковий реєстр.
Доступ до Системи е-нотаріату через електронне робоче місце нотаріуса надається нотаріусу, який отримав в установленому порядку доступ до Системи е-нотаріату, діяльність якого не припинена та не зупинена.
За письмовою заявою нотаріуса / державної нотаріальної контори доступ до Системи е-нотаріату може бути наданий помічнику приватного нотаріуса / консультанту державної нотаріальної контори або особі, що перебуває в трудових відносинах з приватним нотаріусом / працівнику державної нотаріальної контори в обсязі, необхідному для здійснення своїх повноважень відповідно до посадової інструкції.
Система е-нотаріату забезпечує ведення електронного нотаріального діловодства, а саме:
– обіг електронних документів державної нотаріальної контори / державного нотаріального архіву / приватного нотаріуса та між ними, реєстрацію вхідних і вихідних документів та етапів їх обігу;
– обмін документами та інформацією (надсилання та отримання документів та інформації) в електронній формі між нотаріусами, фізичними та юридичними особами, органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Джерело: Юрліга